مدلهای درآمدی بیش از 70 استارتاپ ایرانی منتشر شد

کتاب مدلهای درآمدی و کسبوکار با رویکرد بازار ایران در 408 صفحه با بیش از 70 مثال بومی از استارتاپهای فعال در کشور، منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی استارتاپبوک، کتاب “مدلهای درآمدی و کسبوکار با رویکرد بازار ایران” به قلم مهدی علیپور (دکتر استارتاپ)، صدف اصفا و داوود دهقان به صورت الکترونیکی منتشر شد.
مهدی علیپور یکی از نویسندگان این کتاب ضمن اعلام این خبر گفت: یکی از کاستیهایی که پس از گذشت چندسال از حضور استارتاپها و شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی ایران به شدت حس میشود، نیاز افراد فعال در حوزه کارآفرینی به محتوای بومی است، محتوایی از جنس خودمان و مبتنی بر شرایط اقتصادی و فرهنگی کشورمان.
وی ادامه داد: چیزی که در این فضا کمتر به آن پرداخته شده، این مساله است که چقدر از آموزههایی که هماکنون به صورت ترجمه و غیره وجود دارند قابلیت به کارگیری و بومی شدن را دارند، همچنین استارتاپها به ندرت از تجارب خوب یا بد خود، فاکتورهای شکست یا موفقیتشان، سعی و خطاها در مسیری که طی کردهاند و غیره سخن میگویند.
علیپور افزود: در فضای اکوسیستم استارتاپی کشور، منبع مناسب و قابل اعتمادی وجود ندارد تا افرادی که تازه میخواهند در مسیر پرپیچوخم راه اندازی کسبوکار قدم بردارند و یا افرادی که در اواسط این مسیر بوده و نیازمند نکاتی برای بهبود کسبوکار خود هستند، از آن بهرهمند شوند.
دکتر استارتاپ ضمن معرفی روش موردکاوی گفت: همانطور که میدانید در مطالعه موردی یا مورد کاوی که یکی از انواع تحقیقات در حوزه علوم اجتماعی است، به مطالعه عمیق و دقیق یک مورد و یا یک موضوع خاص پرداخته میشود که موجب ایجاد دانش در آن زمینه و درک بهتری از مساله موردنظر میگردد. بنابراین زمانی که نیاز باشد درک عمیق، اساسی و واقع گرایانه از یک مساله صورت بگیرد از مطالعه موردی استفاده میشود. ما نیز سعی کردهایم در کتاب خود به مطالعه موردی استارتاپهای فعال در ایران بپردازیم.
همچنین صدف اصفا یکی دیگر از نویسندههای این کتاب بیان کرد: در کتاب مدلهای درآمدی و کسبوکار با رویکرد بازار ایران، مثالهای متنوع بومی در حوزههای مختلفی اعم از خدمات، مهندسی پزشکی، آموزش، سلامت، حقوقی، مسئولیت اجتماعی و غیره ارائه شده است تا خواننده بتواند شیوه به کارگیری مفاهیم آموزشی در صنایع مختلف را درک کرده و زمینه جرقه های ذهنی برای ایده پردازی در این صنایع برای وی فراهم شود.
وی ادامه داد: در این کتاب به تشریح کامل 18 مدل درآمدی همراه با مثالهای بومی پرداخته شده و علاوه بر این، 20 استارتاپ ایرانی از جمله پونیشا، ویرگول، آچاره، رایچت و غیره مورد بررسی دقیق قرار گرفتهاند و با همراهی موسسینشان، مدل درآمدی و 40 عدد بوم مدل کسبوکار و بوم ناب این استارتاپها در این کتاب آورده شده است.
داوود دهقان نیز ضمن اعلام این خبر که جلد دوم کتاب نیز در حال تالیف است گفت: با توجه به استقبال خوب موسسین استارتاپی کشور و همچنین حجم زیاد مطالب، تصمیم بر آن شد جلد دوم این کتاب تا اواخر مهرماه امسال منتشر شود.
وی افزود محتوای جلد دوم بسیار متفاوت تر از جلد اول است، در جلد دوم داستان چگونگی تالیف کتاب مدلهای درآمدی به همراه بوم مدل کسبوکار و بوم ناب آن و همچنین نحوه استفاده از متد ناب که در تدوین این کتاب از آن استفاده کردیم را در قالب یک فصل کامل ارائه میدهیم و یک خلاصه کاربردی از جلد اول را هم تدوین کردهایم.
دهقان در پایان گفت: در جلد دوم علاوه بر معرفی بیش از 20 استارتاپ بومی دیگر، به تشریح بوم مدل کسبوکار و مدل درآمدی 15 کسبوکار آنلاین موفق ایرانی مثل دیجیکالا، علیبابا، دیوار، اسنپ و غیره میپردازیم.
لازم به ذکر است جلد اول این کتاب با متد استارتاپ ناب طراحی و ارائه شده است و علاقه مندان میتوانند نسخه الکترونیکی این کتاب را با کد تخفیف صد درصدی news از وب سایت startupbook.ir خریداری نمایند.
دیدگاهتان را بنویسید