تبعیض جنسیتیِ سامسونگ تا این حد؟

این روزها توسط سلبریتی‌ها و برخی از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی کمیپنی با عنوان #نه_به_تبعیض_جنسیتی_سامسونگ راه افتاده و زنان و مردان زیادی را با خودش همراه کرده. افرادی که آگاهانه اعتراض کردند و افرادی که فقط سوار موج اعتراضات شدند. دوست داشتم در این یادداشت نظر خودم را بهتون بگم و در پایان نظر شما را هم بدونم.

ماجرا از یک ویدیو تبلیغاتی با نام نزدیک‌تر از همیشه به هیجان! شروع شد که شرکت سامسونگ در جهت حمایت از تیم ملی فوتبال در بازی‌های جام جهانی تهیه و پخش کرده است. در این فیلم یک دقیقه ای مردها و زن‌هایی را نشان می‌دهد که در کنار هم و در محیط خانه به تماشای فوتبال مشغول هستند. در ادامه این فیلم را با هم خواهیم دید:

در این فیلم ۱۱ مرد، ۳ کودک(یکی از کودکان نوزاد داخل گهواره است) و ۵ زن را نمایش می‌دهد که در کنار هم مشغول تماشای فوتبال هستند. در میان این افراد مردها لباس خانه یا لباس رسمی(کت و شلوار) به تن دارند و تنها دو مرد با لباس نگهبان و لباس تکنسین مشاهده می شود و از میان زن‌ها نیز سه زن با لباس خانه و دو زن با لباس رسمی (مانتو اداری) به چشم می‌خورد. کودکان هم که جای خود.

حال این سوال پیش می‌آید چرا بانوان و در ادامه برخی از مردها به این تبلیغ معترض هستند؟ آن‌ها در یادداشت‌ها و پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی معتقداند، این فیلم تبعیض جنسیتی میان مرد و زن را ترویج می‌دهد. و مقام زن را به خانه‌داری، بچه‌داری و بافتنی تنزل داده است. برخی از افراد نیز، این تبلیغ را با تبلیغات جنسیتی سایر برندهای غربی که از زنان بعنوان ابزار جنسی استفاده کرده است،مقایسه کرده‌اند.
طبق آمار سطحی که در بالا گفتم ۲ مرد از ۱۱ مرد لباس کار به تن دارند و ۲ زن از ۵ زن نیز لباس کار به تن دارند پس به نظر می‌رسد این تبعیض جنسیتی اتفاق نیافتاده است کما اینکه مقام و مهر مادری نیز در این فیلم به نمایش گذاشته شده است و اگر اعتراضی باشد ما مردها باید بکنیم چرا که ثانیه ۵ این فیلم پدری را نشان می‌دهد که با بی‌مهری و غرق در تماشا دست کودک خود را پس می‌زند.
پس از انتشار این فیلم در اینستاگرام تاکنون ۸۹۹۲۱ نفر آن را تماشا کردند و جالب اینکه ۲۷۶۹۴ نفر بر آن نظر گذاشته‌اند که با بررسی سایر پست‌های این صفحه، اتفاق نادری است.

حال سوال اینجاست که آیا منصفانه نقد می‌کنیم یا از سر هیجان؟
به نظر من اقدام شرکت سامسونگ ستودنی است. این شرکت از اولین شرکت‌هایی است که زنان را در تبلیغات درگیر کرده است و همیشه در کمپین‌های مختلفش مقام زن را پاس داشته است و اینگونه نقد کردن به نظر می‌رسد منصفانه نیست. البته این را هم بدانید در قانون تبلیغات خاک خورده دهه ۵۰ نمی‌تواند زن را در حال شادی و خوشحالی همراه با حرکات بدنی نشان دهد و تنها باید به لبخند و گریه زنان اکتفا کند.
اقدامات برخی از زنان که ادعای حمایت از حقوق زنان را یدک می‌کشند نیز هیجانی است و گاهی این رفتار فمینیستی ایرانی از خود غربی‌ها نیز بدتر شده است. غربی‌ها به تقسیم کار اجتماعی اعتقاد دارند. آیا زنان ایرانی نیز اینگونه‌اند؟ اگر در فیلم بعنوان مثال زن خدمتکاری را با دستکش و ماسک نشان می‌داد، این افراد سکوت می‌کردند؟
البته این فیلم ایراداتی در فرم و محتوا دارد که در ادامه به شرکت سامسونگ متذکر می‌شوم.
اولین ایراد همانطور که در بالا گفتم. رفتار سرد پدر با کودک خود است که در اوج تماشای فوتبال درخواست کودک را رد می‌کند.

دومین ایراد مگر لباس تیم ملی فوتبال ایران سفید یا قرمز نیست؟ پس چرا در این تصویر لباس‌ها آبی یا زرد است؟

راستی آیا راه انداختن این کمپیین و این هشتگ یک بازی تبلیغاتی نیست؟ یک بازی برای دیدن شدن بیشتر تبلیغ؟ در برندهای بزرگ دنیا از این دست بازی ها فراوان وجود دارد.
لطفا شما پاسخ دهید . اگر بازی تبلیغاتی هست بنویسید، اگر موافق تبعیض هستید بنویسید، اگر مخالف تبغیض هستید بنویسید. کلا در زیر این پست برای من بنویسید تا نظرات شما رو هم بدونم.

من محمدرضا هستم. بهترین واژه در معرفی من، یک تبلیغات چی عاشق! از وقتی وارد دنیای کار شدم، کارهای زیادی رو تجربه کردم. کارهای تخصصی و کارهای غیر تخصصی. از خرید و فروش گرفته تا طراحی. از مدیریت کافی شاپ گرفته تا مدیریت روابط عمومی. از راه اندازی کسب و کار اینترنتی گرفته تا توسعه کسب و کار. خلاصه بسیار زیاد تجربه کردم. اما آخرش فهمیدم من یک تبلیغات چی هستم و مهم تر عاشق اون!

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *