برند بوک چیست؟
قطعا تا امروز با تبلیغات گوناگون ایرانسل مواجه شدید. یکدستی و وحدت رویه بین این تبلیغها، ذهنها را به سمتی می برد که مخاطب فکر می کند پیمانکار تبلیغات این شرکت، یک آژانس تبلیغاتی خاص است. اما داستان چیزی دیگری است: برند بوک
برند بوک (Brand Book) یا کتابچه برند، مجموعهای گردآوری شده از یک سری اصول و قوانین است که به این سوال پاسخ میدهد: «برند شما چطور و چه کار میکند؟»
برند بوک شامل چه بخشهایی است:
اکثر برندبوک ها به دلیل رعایت یکسری استانداردهای خاص معمولا ساختار مشابهی دارند که البته این مورد شامل برندهای معتبر و برتر میباشد، اما در کل یک کتاب راهنمای برند دارای ۳ بخش اصلی هستند.
آن سه بخش شامل موارد ذیل است:
۱- همه چیز درباره برند
- نگاه کلی به تاریخچه شخصیت و اهداف برند
- واژه شناسی برند
- ماموریت برند
- ارزشها
- مخاطبان و بازار هدف
- بررسی رقبا – جایگاه یابی برند
- اهداف کوتاه مدت و بلند مدت بخش بازاریابی
۲- دستورالعملهای بصری و گرافیکی
- لوگو : رنگ، قرار دادن، تغییرات، اندازه و نسبت، نمونههایی از سوء استفاده از لوگو
- رنگ های اصلی و مکمل آرم
- مشخصات نشانه و تبلیغات در فضای باز مانند استند و بیلبورد
- رنگ ها: رنگ های نام تجاری اولیه، همچنین رنگ های ثانویه و پالت رنگ های دقیق با شماره پنتون
- تایپوگرافی: فونت های شرکتی برای سرفصل ها و متون بدن و غیره
- ست اداری: کارت ویزیت، سربرگ، پاکت نامه، یادداشت، لیبل cd، پاکت cd، فولدر، کارت پرسنلی، فاکتور، لیبلهای مورد نیاز، ساک دستی
- عکاسی: سبک عکاسی، دستورالعملهای تصویری
- بدنه خودروها ( خودروهای سازمانی، خودروهای پخش محصولات)
- لباس پرسنل ( لباس، کفش، کلاه، دستکش و… )
- گرافیک دیگر: آیکونها، الگوها، بافتها
- طرحبندی و شبکههای طراحی برای پروژههای چاپی و وب
- دستورالعمل بروشور
- بسته بندی
- ساختار تابلوهای اصلی و نمایندگیها
- تابلوهای راهنمای ورودیها
- معماری داخلی
- ساختار برگزاری همایشها، سمینارها و…
- پرچمها
- ساین بردها
- استندها و بنرهای تبلیغاتی و نمایشگاهی
- ساختار تبلیغات ویدیویی
- ساختار عکسها در متریالهای تبلیغاتی
- ساختار زیرنویس تلویزیونی
۳- دستورالعمل های ارتباطی
- زبان : زبان مشتری و بازار هدف شما
- دستور زبان و قالب بندی : اختصارات، اعداد، حروف بزرگ، اختصارات، زمانها و عناوین
- قابلیت خواندن : جملات پیچیده یا ساده و کوتاه
- سبک : فنی / غیر فنی، رسمی / گاه به گاه / عامیانه
- تن صدا : منطقی / احساسی، صمیمی / دور، جدی / طنز آمیز و غیره
- ایمیل : ساختار ایمیل، امضای ایمیل
- رسانه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید