برند بوک چیست؟

قطعا تا امروز با تبلیغات گوناگون ایرانسل مواجه شدید. یکدستی و وحدت رویه بین این تبلیغ‌ها، ذهن‌ها را به سمتی می برد که مخاطب فکر می کند پیمانکار تبلیغات این شرکت، یک آژانس تبلیغاتی خاص است. اما داستان چیزی دیگری است: برند بوک

برند بوک (Brand Book) یا کتابچه برند، مجموعه‌ای گردآوری شده از یک سری اصول و قوانین است که به این سوال پاسخ می‌دهد: «برند شما چطور و چه کار می‌کند؟»

برند بوک شامل چه بخش‌هایی است:

اکثر برندبوک ها به دلیل رعایت یکسری استانداردهای خاص معمولا ساختار مشابهی دارند که البته این مورد شامل برندهای معتبر و برتر می‌باشد، اما در کل یک کتاب راهنمای برند دارای ۳ بخش اصلی هستند.

آن سه بخش شامل موارد ذیل است:

۱- همه چیز درباره برند

  • نگاه کلی به تاریخچه شخصیت و اهداف برند
  • واژه شناسی برند
  • ماموریت برند
  • ارزش‌ها
  • مخاطبان و بازار هدف
  • بررسی رقبا – جایگاه یابی برند
  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت بخش بازاریابی

۲- دستورالعمل‌های بصری و گرافیکی

  • لوگو : رنگ، قرار دادن، تغییرات، اندازه و نسبت، نمونه‌هایی از سوء استفاده از لوگو
  • رنگ های اصلی و مکمل آرم
  • مشخصات نشانه و تبلیغات در فضای باز مانند استند و بیلبورد
  • رنگ ها: رنگ های نام تجاری اولیه، همچنین رنگ های ثانویه و پالت رنگ های دقیق با شماره پنتون
  • تایپوگرافی: فونت های شرکتی برای سرفصل ها و متون بدن و غیره
  • ست اداری: کارت ویزیت، سربرگ، پاکت نامه، یادداشت، لیبل cd، پاکت cd، فولدر، کارت پرسنلی، فاکتور، لیبل‌های مورد نیاز، ساک دستی
  • عکاسی: سبک عکاسی، دستورالعمل‌های تصویری
  • بدنه خودروها ( خودروهای سازمانی، خودروهای پخش محصولات)
  • لباس پرسنل ( لباس، کفش، کلاه، دستکش و… )
  • گرافیک دیگر: آیکون‌ها، الگوها، بافت‌ها
  • طرح‌بندی و شبکه‌های طراحی برای پروژه‌های چاپی و وب
  • دستورالعمل بروشور
  • بسته بندی‌
  • ساختار تابلوهای اصلی و نمایندگی‌ها
  • تابلوهای راهنمای ورودی‌ها
  • معماری داخلی
  • ساختار برگزاری همایش‌ها، سمینارها و…
  • پرچم‌ها
  • ساین بردها
  • استندها و بنرهای تبلیغاتی و نمایشگاهی
  • ساختار تبلیغات ویدیویی
  • ساختار عکس‌ها در متریال‌های تبلیغاتی
  • ساختار زیرنویس تلویزیونی

۳- دستورالعمل های ارتباطی

  • زبان : زبان مشتری و بازار هدف شما
  • دستور زبان و قالب بندی : اختصارات، اعداد، حروف بزرگ، اختصارات، زمانها و عناوین
  • قابلیت خواندن : جملات پیچیده یا ساده و کوتاه
  • سبک : فنی / غیر فنی، رسمی / گاه به گاه / عامیانه
  • تن صدا : منطقی / احساسی، صمیمی / دور، جدی / طنز آمیز و غیره
  • ایمیل : ساختار ایمیل، امضای ایمیل
  • رسانه های اجتماعی
من محمدرضا هستم. بهترین واژه در معرفی من، یک تبلیغات چی عاشق! از وقتی وارد دنیای کار شدم، کارهای زیادی رو تجربه کردم. کارهای تخصصی و کارهای غیر تخصصی. از خرید و فروش گرفته تا طراحی. از مدیریت کافی شاپ گرفته تا مدیریت روابط عمومی. از راه اندازی کسب و کار اینترنتی گرفته تا توسعه کسب و کار. خلاصه بسیار زیاد تجربه کردم. اما آخرش فهمیدم من یک تبلیغات چی هستم و مهم تر عاشق اون!

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *